Realita ceny batérií v Európe

Cena Li-ion batérií sa za posledných 5 rokov dostala hlboko pod 0,5 €/Wh. TESLA vraj do svojich aut montuje baterky s obstarávacou cenou ešte nižšie cca. 200 €/kWh. Zväčša však tieto ceny odrážajú americkú alebo čínsku realitu. Nakoľko ma zaujíma stav v Európe, kde sa batérie kupujú s menším prepravným obmedzením, tak som hľadal kde a za čo sa dá kúpiť. Tu je výsledok.

Cena lítia padá

Vo všeobecnosti sa traduje, že Li-ion batérie sú v porovnaní s tými olovenými podstatne drahšie. Pár rokov dozadu to samozrejme platilo. Zohnať Li-ion s cenou aspoň blízkou 1 000 €/kWh sa rovnalo malej výhre v lotérii. Ceny však začali klesať, teda najmä v obchodoch v Spojených štátoch alebo na E-bay či aliexprese.

Preprava Li-ion batérií cez more je značne nákladná a komplikovaná záležitosť. Pre leteckú dopravu platia veľmi prísne kritériá a preprava z iného kontinentu (z Ameriky alebo Číny) je často drahšia ako samotné batérie. Tí čo si chcú sami (DIY) urobiť úložisko elektriny v rádoch jednotiek kiloWatthodín (kWh) síce na webe nájdu kopu krásnych návodov na jednoduché a “lacné” akupaky. Avšak väčšina z nich je založená na tom, že na webe sa dajú zohnať lacné baterky po “prvom živote” – z notebookov a iných elektrických spotrebičov. To však platí v USA, nie tu.

Ja som ale v Európe, a už vôbec na Slovensku, na taký zdroj lítiových batérií nenarazil. Kúpil som pokusne niekoľko desiatok 18650 článkov z veľkého webu, ale ich kapacita hlboko zaostávala za označenou. Išlo o čínske články s označenou kapacitou aj 9 000 mAh. Tomu som samozrejme neveril, ale aspoň 1,5 až 2 Ah som dúfal. Testy mi bohužiaľ ukázali, že 15 ročný článok zo starého noťasu má 3 krát viac kapacity ako tie nové z webu (a je jedno čo to bol e-bay, banggood, dz, aliexpress a pod.) Tie staré idú v pohode k 1 600 mAh, tie nové v lepšom prípade 800 mAh, bežne však okolo 400 mAh.

Preto som sa začal pozerať ako na tom stoja európske (najmä slovenské a české) oficiálne weby. A začal som sa čudovať, že už bežne sa dajú kúpiť lítiové články s cenou pod 0,5 €/Wh (500 €/kWh). Ba dokonca ešte aj menej.

Ceny sú takto “slušne” nízko nie len pre klasické 18650 články, za menej ako 0,5 €/Wh je k dispozícii už aj LiFePo chémia.

Olovené batérie už nepatria k najlacnejším

Keďže lítium je celkom nízko, tak ma napadlo porovnať ho s cenou kedysi klasickej “lacnej” olovenej batérie – AGM. A je veľmi zaujímavé, že tu už neplatí, že olovo je podstatne lacnejšie ako Li-ion. Je fakt, že v cene na uloženú kapacitu sa olovo drží na spodku tabuľky. Ale realita je taká, že ak sa chce udržať vysoký počet nabíjacích cyklov, tak sa olovo nemôže vybíjať pod 50 %, rozumnejšie dokonca ani pod 75 %. Pri lítiu môžte ísť na 20% a u niektorých až na 0%.

Cenu olova je potom pre reálnu kapacitu je potrebné násobiť 2 až 3 násobkom kúpnej ceny, tak aby ste mali rovnakú úložnú kapacitu.

Tabuľka cien niektorých batérií

V nasledujúcej tabuľke je súhrn niekoľkých typov a ich cena na nominálnu kapacitu. Kapacita je braná ako celková a neberie sa do úvahy možná hĺbka vybitia (DoD).

názovtypP [W]cena [€]cena [€/W]
Banner AGM 95751AGM1200139,90 €0,1166 €
Trojan T105Pb1350239,00 €0,1770 €
SONY NC1Li-Ion10,441,95 €0,1868 €
LG MG1Li-Ion10,261,99 €0,1940 €
Hoppecke Solar.blocAGM2400549,00 €0,2288 €
Sanyo NCR 18650GALi-Ion12,0422,89 €0,2400 €
SANYO GALi-Ion504123,60 €0,2452 €
SAMSUNG 29ELi-Ion10,442,68 €0,2567 €
100 ISR18650Li-Ion936241,19 €0,2577 €
HAZE HZS 12-12AGM14437,49 €0,2603 €
Narada 12REXCVRLA2400649,90 €0,2708 €
100 GB18650Li-Ion1152334,60 €0,2905 €
ISR 18650Li-Ion9,363,04 €0,3248 €
LG INR18650-F1LLi-Ion12,063,95 €0,3275 €
SAMSUNG 35ELi-Ion12,244,01 €0,3276 €
WB-LYP40AHALiFePo12844,62 €0,3486 €
SP-LFP100AHALiFePo320111,55 €0,3486 €
CALB CA100FILiFePo320111,55 €0,3486 €
NCR18650Li-Ion11,74,44 €0,3795 €
PANASONIC NCR18650PFLi-Ion10,444,08 €0,3908 €
WB-LP12V90AHLiFePo1080434,15 €0,4020 €
WB-LP12V40AHLiFePo480193,96 €0,4041 €
40AH WINSTON LIFEPO4LiFePo12852,80 €0,4125 €
100 A123LiFePo352154,78 €0,4397 €
LIFEPO4 3.2V 20AH ALULiFePo6430,80 €0,4813 €
CYLINDRICKÝ 26650LiFePo9,64,80 €0,5000 €
A123LiFePo3,522,04 €0,5795 €
LTO 66160Li-Ion LTO9253,66 €0,5833 €
9759156-10AHLi-Ion3621,71 €0,6031 €
SAMSUNG 94AH SDI94Li-Ion338,4207,96 €0,6145 €
5 LTO1865Li-Ion LTO15,623,20 €1,4872 €
LTO 1865Li-Ion LTO3,125,32 €1,7051 €

Ako vidno z tabuľky, tak na začiatku je síce olovo, ale hneď v tesnom závese sú aj 18650 Li-ion. Tie sú síce cez web fórum, ale potom už nasledujú Li-ion z regulárnych obchodov. Tam už sa dá predpokladať, že zobrazované parametre sú blízko skutočným.

Pre prípadných záujemcov mám ku každej baterke aj odkaz, kde sa dajú kúpiť.

Nové technológie – sú drahé?

V tabuľke sa na druhej strane spektra vyskytujú aj novšie typy – LTO (Lithium-titanate). Tie sú v súčasnej dobe považované za najšpičkovejšie v obore lítiových batérií. Ako vidno v rozmere 18650 sú značne cez 1 €/Wh. Ich cena klesne s inou geometriou – 66160 (vývody na oboch stranách).

Zdroj: ev-power.eu

Pri tejto technológii je zaujímavé to, že ich životnosť je v desať tisícoch cyklov, môžu pracovať pri hlbokých záporných teplotách a dovoľujú vysokú prúdovú záťaž – bežne aj 3C.

Cena na kapacitu alebo na nabíjací cyklus?

Keď sa na batérie pozrieme cez iný parameter – cenu na jeden uskadňovací cyklus, tak sa nám poradie v tabuľke značne zmení:

názovtypcena [€/W]Cena na
1000 cyklov
počet cyklov
LTO 66160Li-Ion LTO0,5833 €0,0117 €50 000
5 LTO1865Li-Ion LTO1,4872 €0,0297 €50 000
LTO 1865Li-Ion LTO1,7051 €0,0341 €50 000
Narada 12REXCVRLA0,2708 €0,0903 €3 000
WB-LYP40AHALiFePo0,3486 €0,1162 €3 000
Banner AGM 95751AGM0,1166 €0,1166 €1 000
WB-LP12V90AHLiFePo0,4020 €0,1340 €3 000
WB-LP12V40AHLiFePo0,4041 €0,1347 €3 000
Trojan T105Pb0,1770 €0,1475 €1 200
SP-LFP100AHALiFePo0,3486 €0,1743 €2 000
CALB CA100FILiFePo0,3486 €0,1743 €2 000
SAMSUNG 94AH SDI94Li-Ion0,6145 €0,1920 €3 200

Pojmy v článku

Článok zaobchádza s pojmami a parametrami batérií, tak ako by boli všeobecne používané a známe. Pre tých z vás, ktorí ste nováčikmi v batériách je tu odkaz na vysvetľujúce články.

Nielen o batériách, ale celkovo o alternatívnej energetike budeme hovoriť na konferencii Sustainable Energy Forum – Fórum udržateľnej energetiky. Viac detailov k tejto akcii nájdete tu: Naša akcia: Fórum udržateľnej energetiky alebo priamo na jej stránke:
Sustainable Energy Forum.sk

Komentáre

comments

4 myšlienky na “Realita ceny batérií v Európe

  1. Zdravim,

    Clanky, ktore deklaruju 9000mAh su jasne podvod.
    Dobre 18650 clanky, ktore mam odskusane a stoja cca 270eur/kWh su tieto:
    http://eskutr.cz/cs/baterie-clanky-li-ion-li-pol/733-baterie-li-ion-37v-26-ah-isr-18650.html

    LiFePo su tiez okolo 330 eur/kWh a maju vyhodu, ze su vacsie a netreba vynalozit tolko prace na ich pospajanie do packu. Takisto maju viac cyklov.

    Pridam svoj postreh, aj ked som si vedomy, ze to nie je riesenie pre masy:

    Skladam si bateriu z pouzitych notebookovych baterii. Ak ma clovek stastie, daju sa na inzerat zohnat za dobru cenu. Je s tym vsak vela roboty (rozobrat, premerat kapacity, poskladat pack, pospajat), ale cena potom vyjde aj pod 80 eur /kWh.
    Spravit 10kWh vsak trva aj 2 mesiace 🙂

  2. Je mi jasné, že 9 Ah je blbosť, len všetky tie weby už ani nevedia dať normálnu kapacitu…
    Ale, že to nebude ani 1 Ah som nečakal. A aj preto pozerám po európskych zdrojoch, tu sa dá reklamovať, môže to ísť do nákladov a pod…
    ESkutr je dobrý, ale aj tak kopu toho má z GWL – ev-power.eu…

    Použité 18650: aj ja ich “zháňam”. ale tým, že sa to zpopularizovalo, tak ich zdroje rednú…

  3. ten link čo si dal tak bez BMS a poštovného mne to vychádza 306€/kWh, Ja som videl ako jednému takýto set vyše 2000 článkov zhorelo, stačí jeden vnútorný skrat a je ohen na streche, bacha nato!!!! No a kupovať staré použite s Laptopov tak to nieje žiadna výhoda nakoľko sú na konci životnosti, lebo boli vybíjané malými prúdmi a taktiež nabíjané. Ak už staré tak z elektromobilov, nakoľko tie sa rozoberajú ked už nieje dostatočný dojazd pri výšších prúdoch a tak na FVT systémy s nižším vybíjaním ešte čosik vydržia. No a tie LiFePO4 za 330€/kWh to kde majú takú cenua aké sú to?

  4. BMS je samozrejme iná kapitola. Ono ani tie 18650 bez BMS dlho nevydržia, nehovoriac o spomínanom riziku požiaru. Jedine snáď AGM olovo nepotrebuje BMS pre požiar. Ale aj to ho potrebuje pre dlhú životnosť.
    Ono dať do kopy viac ako cca. 5 ks 18650 len tak, to je koledovať si o prúser…

    BMS – battery management system

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.